5th Jun, 2024 18:00

OSTLICHT PHOTO AUCTION SPRING 2024

 
Lot 101
 

ULAY (1943–2020)
'Water for the dead', 1992

Sold for €9,000


Lot details

Start price: €8.000

Estimate: € 14.000–16.000

English:

Unique Polaroid Polacolor 20x24 inch, 82 x 56 cm, in excellent condition. Signed and annotated "A.P." in black felt-tip pen in the lower margin, former Polaroid Coll. no. "90:1404:04" on the reverse. LITERATURE Achim Heine, Ulrike Willingmann et al. (eds.), From Polaroid to Impossible, Masterpieces of Instant Photography - WestLicht Collection, Ostfildern 2011, p. 58.

Ulay, whose civil name is Frank Uwe Laysiepen, became best known for his body art and performances together with Marina Abramovic. Since the 1970s, one focus of his photographic work has been the examination of marginalised social groups and gender attributions, whereby he used Polaroid material in various film formats early on. In the 1990s, he created a series of large-format studio photographs with the 20x24-inch-camera, in which he thematised psychological states and questions of transcendence. He used glass vases as symbols of emptiness and fullness as well as of the ephemeral and transient. The blurring of forms shows his reflections on boundaries (of the body as well as the definition of identity) and the changeable flow of life.

subject to resale right

Deutsch:

Unique Polaroid Polacolor 20x24 inch, 82 x 56 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Im unteren Rand mit schwarzem Filzstift signiert und handschriftlicher Editionsvermerk "A.P.", rückseitig ehem. Polaroid Coll. Nr. "90:1404:04". LITERATUR Achim Heine, Ulrike Willingmann, u.a. (Hg.), From Polaroid to Impossible, Masterpieces of Instant Photography - WestLicht Collection, Ostfildern 2011, S. 58.

Ulay, mit bürgerlichem Namen Frank Uwe Laysiepen, erlangte vor allem für seine Body Art und Performances gemeinsam mit Marina Abramovic internationale Anerkennung. Ein Schwerpunkt seiner fotografischen Arbeit war seit den 1970er Jahren die Auseinandersetzung mit gesellschaftlichen Randgruppen und Geschlechterzuschreibungen, wobei er schon früh Polaroid-Material in verschiedenen Filmformaten verwendete. In den 1990er Jahren schuf er eine Serie an großformatigen Studioaufnahmen mit der 20x24-inch-Kamera, in denen er psychische Zustände und Fragen der Transzendenz thematisierte. Dabei setzte er Glasvasen als Symbole für Leere und Fülle sowie für Vergänglichkeit ein. Im Verschwimmen der Formen spiegeln sich seine Reflexionen über Grenzen (des Körpers wie der Festschreibung von Identität) und den veränderlichen Fluss des Lebens.

folgerechtspflichtig

Size: 64 x 53 cm