19th Nov, 2022 17:00

OstLicht Photo Auction Autumn 2022

 
Lot 19
 

EUGÈNE ATGET (1857–1927)
Portfolio ‘20 Photographs’, Paris 1890–1924

Sold for €14,000


Lot details

Start price: €8.000

Estimate: € 16.000–18.000

English:

20 Gelatin silver prints, printed in 1956 by Berenice Abbott from Atget’s 18 x 24 cm glass-negatives, gold-toned and dry mounted on cardboard 25,3 x 33 cm, in excellent condition. Complete portfolio ed. by B. Abbott in New York 1956, in gilt-lettered grey linen folding case 35 x 27 x 2 cm, with printed introduction and plate list, including noted edition no. “90/100”. Each print stamped “Photograph by Eugène Atget, Printed by Berenice Abbott”, signed by Berenice Abbott in ink, and plate number stamp on the reverse of the mount. 1 St. Cloud; 2 Nenuphars; 3 Men’s Fashions; 4 Eclipse, 1911; 5 Paris Interior; 6 Pompe Funebre (1e classe), 1910; 7 Carrousel; 8 Marchand Abat-Jours; 9 Rue St. Rustique, March 1922; 10 Maison Close; 11 Bar de Cabaret; 12 Street Paver; 13 Cour, Rue de Valence; 14 Ragpickers’ Hut; 15 Mannequin; 16 Street Musicians; 17 Boucherie, Rue Christine; 18 Faucheurs, Somme; 19 Environs of Paris; 20 Masque Antique.

Additional Information
Eugène Atget took up photography in the late 1880s and supplied studies for painters, architects, and stage designers, but was best known for his photographs of the streets of Paris, taken with a large format view camera; some of the areas Atget photographed were soon to be razed as part of massive modernization. He took many his pictures at dawn, which are notable for their diffuse light and wide views that give a sense of space and ambience. Atget’s photographs drew the admiration of artists, as Man Ray, Henri Matisse, and Pablo Picasso. The photographer Berenice Abbott preserved Atget’s archive and exhibited Atget’s work outside of France for the first time. Although historians now agree that Atget was born in 1857, the colophon of this portfolio indicates his year of birth as 1856 – Berenice Abbott edited it for what was then supposed to be Atget’s hundredth birthday.

Deutsch:

20 Gelatinesilberabzüge, geprintet 1956 von Berenice Abbott nach Atgets 18 x 24 cm-Glasnegativen, gold-getönt und montiert auf Karton 25,3 x 33 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Vollständige Mappe, herausgegeben von B. Abbott in New York 1956, in grauer Leinenfaltmappe mit Goldprägung 35 x 27 x 2 cm, mit gedruckter Einleitung und Plattenverzeichnis sowie vermerkter Editionsnummer "90/100". Jeder Abzug gestempelt "Photograph by Eugène Atget, Printed by Berenice Abbott", von Berenice Abbott mit Tinte signiert, und mit Nummerstempel auf der Rückseite des Passepartouts. 1 St. Cloud; 2 Nenuphars; 3 Men's Fashions; 4 Eclipse, 1911; 5 Paris Interior; 6 Pompe Funebre (1e classe), 1910; 7 Carrousel; 8 Marchand Abat-Jours; 9 Rue St. Rustique, März 1922; 10 Maison Close; 11 Bar de Cabaret; 12 Straßenpflasterer; 13 Cour, Rue de Valence; 14 Lumpensammlerhütte; 15 Mannequin; 16 Straßenmusikanten; 17 Boucherie, Rue Christine; 18 Faucheurs, Somme; 19 Umgebung von Paris; 20 Masque Antique.

Zusätzliche Information
Eugène Atget begann in den späten 1880er Jahren mit der Fotografie und lieferte Studien für Maler, Architekten und Bühnenbildner, wurde aber vor allem durch seine Aufnahmen von Pariser Straßen mit einer großformatigen Fachkamera bekannt; einige der von Atget fotografierten Viertel sollten im Zuge einer umfassenden Modernisierung abgerissen werden. Viele seiner Bilder entstanden in der Morgendämmerung und zeichnen sich durch ihr diffuses Licht und ihre weiten Ansichten aus, die ein Gefühl von Raum und Atmosphäre vermitteln. Künstler wie Man Ray, Henri Matisse oder Pablo Picasso, bewunderten seine Bilder. Die Fotografin Berenice Abbott bewahrte sein Archiv auf und stellte Atgets Werke erstmals außerhalb Frankreichs aus. Obwohl sich die Historiker heute darüber einig sind, dass Atget 1857 geboren wurde, gibt das Kolophon dieser Mappe sein Geburtsjahr mit 1856 an - Berenice Abbott gab es in jenem Jahr heraus, in dem sie seinen hundertsten Geburtstag vermutete.

Size: 17,1 x 22,4 cm