Sold for €1,700
Start price: €800
Estimate: € 1.400–1.600
English:
Vintage silver print, printed on double-weight brown-toned, matte paper, mounted on original mat 34,7 x 24,9 cm, in excellent condition. Blind-stamped “Dora Horovitz K.G” in the image lower left, also the photographer’s label glued to the mount, handwritten titled in pencil “Der Dichter Thomas Mann” on the lower mount. LITERATURE Timm Starl, Geiringer & Horovitz, in: Fotogeschichte, H. 34, 1989, p. 37; A. Auer (ed.), Übersee, cat. Kunsthalle Vienna 1997, p. 119; Franz Zeder, Thomas Mann in Österreich, Siegen 2001, p. 87ff (ill. 5); A. Holzer, F. Kreutler (eds.), Trude Fleischmann. Der selbstbewusste Blick, cat. Wien Musem 2011, p. 189 (un-retouched variant).
Additional Information
Dora Horovitz ran a portrait studio at Stubenring 2 in Vienna from 1925, first together with Trude Geiringer (1890–1981), then alone, until she had to emigrate in November 1938. The studio was known for its excellent society portraits. This widely published portrait was taken when “nobelist” Mann (1875–1955) was invited to Vienna in October 1928 by the Kulturbund, an association for cultural cooperation residing close to the studio of Geiringer & Horovitz. Retouches in the negative blurred coat hangers in the background to put the focus of the composition on the sitter with his cigarette and fashionable “Vatermörder”-collar.
Deutsch:
Vintage-Silbergelatineabzug, "double-weight", braun getöntes mattes Papier, montiert auf Originalpassepartout 34,7 x 24,9 cm, in ausgezeichnetem Zustand. Blindstempel "Dora Horovitz K.G" im Bild unten links, ebenso das auf das Passepartout geklebte Etikett der Fotografin, handschriftlich mit Bleistift betitelt "Der Dichter Thomas Mann" am unteren Passepartout. LITERATUR Timm Starl, Geiringer & Horovitz, in: Fotogeschichte, H. 34, 1989, S. 37; A. Auer (Hg.), Übersee, Kat. Kunsthalle Wien 1997, S. 119; Franz Zeder, Thomas Mann in Österreich, Siegen 2001, S. 87ff (Abb. 5); A. Holzer, F. Kreutler (Hg.), Trude Fleischmann. Der selbstbewusste Blick, Kat. Wien Musem 2011, S. 189 (unretuschierte Variante).
Zusätzliche Information
Dora Horovitz betrieb ab 1925 ein Porträtstudio am Stubenring 2 in Wien, zunächst gemeinsam mit Trude Geiringer (1890–1981), dann allein, bis sie im November 1938 emigrieren musste. Das Atelier war bekannt für seine hervorragenden Gesellschaftsporträts. Dieses weithin veröffentlichte Porträt entstand, als der Romanautor und Nobelpreisträger Thomas Mann (1875–1955) im Oktober 1928 vom Kulturbund, einem Verein für kulturelle Zusammenarbeit (der in der Nähe des Ateliers von Geiringer & Horovitz residierte), nach Wien eingeladen wurde. Durch Retuschen im Negativ wurden die Kleiderbügel im Hintergrund unkenntlich gemacht, um den Fokus der Komposition auf den Dargestellten mit seiner Zigarette und dem modischen Vatermörderkragen zu richten.
Size: 19,4 x 16,1 cm